Blog

Algoritmen, als bedoeld in de Google algoritmen, is een reeks instructies die bepalen hoe hoog een pagina in de zoekresultaten van Google moet scoren. Google's algoritme verandert 3 à 4 keer per jaar.

 

Doel van Google

Google heeft als doel zijn klanten een zoekresultaat aan te bieden wat aansluit bij de wensen. Google biedt hiervoor een zoekresultatenlijst aan. Deze wordt één voor één aangeboden, onder elkaar.

 

Algoritmen als sorteersysteem

Stel je neemt de producten van hiernaast en elk object staat voor een willekeurige websitepagina van meerdere willekeurige websites.

Om een resultaat aan te kunnen bieden moet er een sortering plaatsvinden.

 

Voorbeeld van sortering

Als algoritmen stellen we dat:

  • alle rode objecten, belangrijker zijn dan alle overige kleuren
  • en dat van alle rode objecten, de ronde vormen belangrijker zijn dan overige vormen
  • en van alle rode ronde objecten alleen de glimmende rode objecten belangrijker zijn dan de matte rode ronde objecten.

 

Van selectie naar volgorde = resultatenlijst

Zo zie je dat er steeds meer een selectie gaat plaatsvinden waardoor er een volgorde ontstaat.

Bij het algoritme van Google (wat inhoudelijk steeds kan veranderen) kan het bijvoorbeeld zijn dat Google het belangrijk vindt dat er een bepaald aantal zoekwoorden voorkomen ten opzichte van de rest van de pagina (zoekwoorddichtheid), of dat alle afbeeldingen voorzien zijn van een alt-text beschrijving.

 

 

Versimpelde versie

Uiteraard is dit een kort-door-de-bocht versimpelde uitleg, want de werkelijke werking van Google's algoritmen voor veel mensen niet te begrijpen is. Waar het om gaat is dat men begrijpt dat Google een hoge kwaliteit van zoekresultaten wil aanbieden en daarvoor de websites en de pagina's aan een groot aantal voorwaarden moet voldoen.

 

Hulp nodig?

Wil je hulp bij het optimaliseren van je website/pagina's, neem dan gerust contact met ons op of bekijk onze SEO Pakketten.